• office@psychologistveleva.com

• Тел. за контакт: +359 888 88 08 73

Хипохондрия

За хипохондрия.

Хипохондрия, наричат я още тревога за здравето. Това е състояние, което се характеризира със сериозна тревога предизвикана от мисли за тежко заболяване, макар медицинските изследвания да не откриват нищо. Хората с това, психосоматично разстройство са изключително загрижени за здравето си и се подлагат на непрестанни изследвания и медицински консултации. Те смятат, че са болни, или ще се разболеят от същата болест на свой приятел или роднина, без за това да има медицински основания и доказателства. Страдащи от хипохондрия, често изпитват сърдечни, респираторни, храносмилателни и неврологични проблеми, които обаче нямат медицинско обяснение.

Прояви на хипохондрия.

Хипохондрията се проявява по различни начини. Някои хора, имат натрапливи мисли и физически усещания, които ги карат често да се съветват със семейството си, с приятели и с медицински лица. Други толкова, се страхуват от всякакъв намек за наличие на болест, което води до това да търсят лекарска помощ дори за малки проблеми, а понякога се стига дотам да оставят сериозно заболяване да се развие, без да бъде диагностицирано. Също така има хора, които живеят в отчаяние и депресия, убедени че имат застрашаващо живота заболяване и никой лекар не би могъл да им помогне, приемайки болестта като наказание за постъпки в миналото. Те се подлагат на множество и периодични изследвания и не спират да търсят причина за тяхното състояние. Фокусирани са върху един или два органа, или система от тялото и са убедени, че щом ги боли корема, например значи нещо лошо ги очаква.

Какво прави хипохондрика?
  • Изпитва постоянна тревожност за своето здраве.
  • Постоянно проверява своето тяло за забележки и симптоми на болести.
  • Често посещава лекари и прави излишни медицински изследвания.
  • Търси уверения от лекари, че не страда от сериозни заболявания.
  • Чете медицински информационни източници, за да потвърди своите тревожни убеждения.
  • Избягва ситуации и хора, които свързва със здравословни рискове.
  • Преживява значителен стрес и тревожност, свързани със здравето си.
  • Може да се изолира и да има затруднения в социалните и професионални си взаимодействия.
  • Обсебен е със своите здравни мисли и симптоми.
  • Може да изпитва физически симптоми, които се дължат на тревожността си, като например болки и неразположение.
Какво стой зад идеята, че си болен?

Хипохондрия е психологически феномен. Болестен стрес. Идеята за сериозна болест произлиза, въз основата на хиперболизиране или погрешно интерпретиране на симптоми, които са безобидни. В резултат на това мислите се насочват изцяло върху физическите усещания, които страдащият от хипохондрия изпитва в даден момент. Това от своя страна, генерира тревожност и напрежение, което води до нарушение на нормалният ритъм на живот. В опита си да разрешат проблема, хората с хипохондрия са склонни да прекаляват в търсенето на допълнителна здравна информация. Да ходят от доктор на доктор. Да имат повишено самонаблюдение, изразяващо се в често мерене на кръвното, пулса и др.

Характерно, за хипохондрика е мисленето, в стил “ако моят приятел или близак е болен от дадена болест, значи и аз ще се разболея от същото.” Тази натрапливост в мислите, води до отчайващи и странни за другите постоянни проверки на здравето, съчетани с тотална липса на доверие в здравната система и лекарите.

Хипохондрията се лекува с психотерапия, Да!

Последвайте ме в социалните мрежи!

Контакти